یزدفردا: انتشارات تیمورزاده، کتاب «پرسش ها و پاسخ هایی درباره اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی» به قلم محسن شکوهی یکتا و الهه مویدزاده جلیلی را منتشر کرد.

به گزارش یزدفردا: انتشارات تیمورزاده، کتاب «پرسش ها و پاسخ هایی درباره اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی» به قلم محسن شکوهی یکتا و الهه مویدزاده جلیلی را منتشر کرد. این کتاب افراد از سنین دبستانی تا دانشگاه را شامل می‌شود.

کتاب «پرسش ها و پاسخ هایی درباره اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی» در ۱۶۲ صفحه به سوالات و مسائلی درباره بیش‌فعالی و پرتحرکی در سنین مختلف پاسخ می‌دهد. چاپ و صحافی این اثر توسط انتشارات تیمورزاده انجام شده است.

اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در کودکان و نوجوانان هرچند اختلالی است که از دیرباز وجود داشته، اما به نظر می رسد امروزه به دلایل گوناگون اجتماعی و محیطی حاکم بر جوامع پیشرفته شیوع بیشتری پیدا کرده و از بیماری های شایع اما قابل درمان در این سنین است.

عدم آگاهی برخی والدین از علائم شایع این اختلال، علل و عوامل ایجاد آن و روش های تشخیصی و درمانی باعث به تعویق افتادن تشخیص بیماری و مزمن شدن آن در کودک می شود که این امر نیز به خودی خود موجب دشوارتر شدن روند درمان می شود.

کتاب حاضر، راهنمای ساده و در عین حال جامعی است برای والدینی که کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی دارند. ۹۵ پرسش مطرح شده در این کتاب، پرسش های متداولی است که بیشتر والدین درباره این اختلال دارند و پاسخ ها که به شکلی ساده و روشن بیان شده به آنها کمک می کند تا با شناخت بیشتر نسبت به این اختلال و درمان های جدید، روند درمان فرزندشان را تسهیل کنند.

کتاب «پرسش ها و پاسخ هایی درباره اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی» شامل ۵ فصل است. در این فصول به طور کامل و جامع به سوالات مربوط به بیش‌فعالی پاسخ داده می‌شود.

فصل اول این کتاب که «کلیات» نام‌گذاری شده در مورد چیستی و انواع اختلال نارسایی توجه سخن می‌گوید. این فصل مخاطب را به طور کامل با این اختلال آشنا می‌کند.

فصل دوم در مورد عوامل خطر، نشانه‌ها و تشخیص سخن می‌گوید. در این فصل به این سوال پاسخ داده می‌شود که علت اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی چیست و چه عواملی بر آن تاثیر دارند؟ در این فصل به علل و عوامل ایجاد اختلال نارسایی توجه از جمله عوامل آناتومیک، بیوشیمیایی، محیطی و ژنتیکی پرداخته می‌شود. در این بخش می‌بینیم که بیشترین علل ایجاد اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی، ژنتیکی است؛ با این حال عوامل دیگری مانند تولد زودرس، کم خونی، داروهای ویژه آسم و سایر عوامل محیطی نیز باعث ایجاد یا تشدید این اختلال می‌شوند.

دارودرمانی مبحث دیگری است که در فصل سوم کتاب به آن پرداخته شده است. نتایج مطالعات به وضوح نشان می‌دهد که تاکنون استفاده درست و به جا از داروها موثرترین درمان برای اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی بوده‬ است. بر اساس نتایج پژوهشی که در این کتاب به آن اشاره شده؛ دارو درمانی که تحت نظر متخصصان انجام گیرد به طرز چشمگیری موثرتر از رفتار درمانی متمرکز و فشرده است. در این بخش به داروهای متداول در درمان نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی، نحوه مصرف، عوارض و اثرات آنها اشاره می‌شود. داروهای محرک اولین گزینه برای درمان این اختلال هستند.

یکی از مباحث مهم دیگری که در فصل چهارم کتاب به آن پرداخته شده مشکلات و موفقیت‌های تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی است. در این فصل به مشکلات و نیازهای ویژه آموزشی این کودکان اشاره شده و نحوه بهره‌گیری از خدمات آموزشی ویژه و کمک به موفقیت تحصیلی کودکان با نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پاسخ‌های مطرح شده در این فصل به والدین کمک می‌کند تا با نیازهای آموزشی فرزندانشان بیشتر آشنا شده‬ و با بهره‌گیری از خدمات موجود بسیاری از مشکلاتی را که در رابطه با عملکرد تحصیلی آنها وجود دارد از بین ببرند.

در فصل آخر این کتاب به مسائل روانی_اجتماعی مرتبط با اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی پرداخته شده است. چگونگی مدیریت رفتار در خانه و مدرسه، مسئولیت پذیری و دوستیابی از جمله مواردی است که‬ در پرسش‌های این فصل مطرح شده و پاسخ به آنها برخی از دغدغه‌های مهم والدین را در بر می‌گیرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «امروزه کمتر کسی است که با اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی آشنایی نداشته باشد. اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی اختلالی است که در آن کودک رفتارهای بیش فعالی، تکانشگری یا نارسایی توجه نامتناسب با سنش بروز می‌دهد. این اختلال یکی از اختلال‌های شایع دوران کودکی و حتی بزرگسالی است که اثرات نامطلوب بسیاری بر عملکرد فرد در زندگی بر جای می‌گذارد.

از آنجا که در گذشته تشخیص این اختلال به درستی انجام نمی‌شد بسیاری از افراد با نارسایی توجه / ‏ بیش فعالی سال‌های تحصیل خود را بدون تشخیص این اختلال سپری کرده‌اند، و در بزرگسالی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. روند درمان آنها نیز دشوارتر شده است با توجه به این مسئله و با التفات به شیوع روزافزون این اختلال و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی اجتماعی خانوادگی و شغلی افراد بررسی و پرداختن به آن ضرورت دارد.

در این کتاب سعی شده تا به ۱۰۰ پرسش متداول والدین در مورد اختلال نارسایی توجه / ‏ بیش‬ فعالی پاسخ‌هایی جامع و کامل داده شود تا آنها بتوانند با شناخت بیشتر نسبت به این اختلال به درمان فرزندانشان کمک کنند.»

انتشارات تیمورزاده کتاب «پرسش ها و پاسخ هایی درباره اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی» را در چاپ اول خود به قیمت ۱۲۵ هزار تومان در دسترس عموم قرار داده‌است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا